Pokud už máte vybranou svoji barvu a nějakou lehkou představu, jakou chcete svatbu - přírodní svatbu, moderní, jednoduchou, svatbu bohatou dekorace, apod., začnete pomalu pokukovat po svatebních dekoracích a výzdobě. Souběžně se vám rojí témata jako seznam hostů, uspořádání stolů na hostinu a výzdoba svatební tabule.
Ne všichni si dokážou představit, jak může taková svatební tabule vypadat, proto přinášíme pár tipů a hlavně foto-ukázek, jak si s tím poradit.
Klasické účko / éčko / téčko
Je to nejběžnější uspořádání stolů, kdy ženich, nevěsta a jejich rodiče, případně i prarodiče nebo svědci sedí v čele. Záleží, kolik lidí v takto úzkém kruhu máte a zároveň, kolik bude hostů na celé svatbě a také, co vám dovolí prostor hostiny - podle toho budete mít čelo hostiny dlouhé.
No a potom kolmo na čelo napojíte stoly. Podle prostoru a počtu hostů buď jednu nohu (tvar "T"), dvě nohy (tvar "U") nebo tři nohy (tvar "E").
Kdy se hodí E, U, T
Hodí se spíše do obdélníkového prostoru.
Pro tyto tvary s hodí ozdoby v podobě dlouhých běhounů doprostřed stolu, můžete zvolit klidně i vyšší květiny nebo traviny, mezi květinové prvky dát vázičky se svíčkami, drobné cukroví, apod.
Např. přírodní svatba ve stodole - prostor dovoluje delší "U", s využitím jutových nebo lněných běhounů, do váz traviny nebo třeba obilí, ubrousky z jutového plátna nebo mušelínu.
Stejně dobře ale vypadají i bílé prostory se zelených "běhounem" v podobě eucalyptu.
Variace na účko
Pokud vám to prostor dovoluje, nedělejte dlouhé "U" nebo "T" ale spíš tvar takových šipek. Tzn stoly dejte po bocích lehce zešikma. Obzvlášť, máte-li delší proslovy nebo nějaké aktivity před obědem, na které se budou hosté dívat. Umožní jim to lepší výhled a pohodlnější podívanou.
Zdobení je v podstatě stejné.
Šipky
Kulaté stoly
Rozmanitější možnosti poskládání svatební tabule nabízejí kulaté stoly. Mnoho nevěst je nemá rádo, protože si nedokáže představit, jak je rozestavět. Platí stále stejná obecná pravidla (viz níže). Naplánovat rozestavění kulatých stolů z patra je těžké, proto je lepší vzít si na tuhle disciplínu agenturu. anebo věnovat jedno odpoledne tomu, že si to vyzkoušíte.
Poté při samotném chystání si opravdu zkuste sednout na každou židli a položte si otázky:
Vidím na ženicha s nevěstou?
Mám dost místa na stole, kolem loktů, najím se pohodlně?
Můžu pohodlně sednout a vstát já i člověk za mnou - najednou?
Projde tady všude obsluha?
Ozdobit kulaté stoly může být mnohdy jednodušší - máte méně manipulačního prostoru, ale i to může být zrádné. Zvolte spíš nízké dekorace, nebo naopak vyvýšené - aby na sebe lidé u stolu viděli - znáte to z mnoha filmů, jak se musí vyklánět kolem kytice uprostřed, vyhněte se tomu. Zvolte raději jeden menší prvek doprostřed a barvy využijte na ubrousky a do kytiček - ať neutopíte stoly v barvách.
A kdo kde sedí?
Etiketa hovoří jasně, ale udělejte si to, jak chcete :)
nevěsta sedí po pravici ženicha
vlevo od ženicha sedí rodiče nevěsty (v pořadí od ženicha: maminka, tatínek), pak svědek nevěsty
vpravo od nevěsty sedí rodiče ženicha (v pořadí od nevěsty: tatínek, maminka), pak svědek ženicha
potom pokračujete dalšími členy rodiny a hosty od nejvýznamnějších
na straně ženicha ženichova strana, na straně nevěsty nevěstina strana
páry by měly sedět naproti sobě (hlavně u T, U, E stolů)
vedle sebe se střídají muž a žena
Prosím myslete na ty, kdo budou mít proslov - zpravidla tatínkové nebo svědci, občas kamarád - ať nesedí zády k ostatním ani k vám. Často pak neví, kam se má dívat, my, odkud jak ho natáčet. Mluví chvíli k vám, chvíli k osazenstvu a chvíli třeba k vaším rodičům - my proslov dopředu neznáme, potom se nestíháme proplétat mezi stoly a zachytit reakce na historky. Ideálně tak s mluvčími do rohů - bude to pohodlnější pro ně, pro vás i pro ostatní.
Dnešní doba dovoluje cokoliv - nestresujte se zasedacím pořádkem
dnes ale čím dál častěji sedí rodiče ženicha u něj a rodiče nevěsty u ní
u rozvedených rodičů dejte raději na pocit nebo předchozí domluvu, jestli můžou sedět spolu nebo je posadíte raději s jejich novými partnery
jako novomanželé si u sebe můžete nechat i pouze svědky - a rodiče posadit "za roh" nebo k samostatnému kulatému stolu
pokud jste spolu dlouho a máte hodně společných kamarádů - dejte je k sobě - raději, ať si můžou hosté povídat a znají se, než aby seděli podle etikety a měli jste na svatbě ticho a nudu
Pár obecných pravidel
nesáčkujte židle na sebe - nechte prostor mezi nimi i za nimi, aby se mohly odsunout
na přípitek si všichni stoupnou - hlavně u těch vnitřních míst musí mít dost místa za sebou
určitě jsou lepší samostatné židle než lavičky - které jsou poslední dobou trendy
prarodiče a rodiny s malými dětmi (s kočárky) dávejte na vnější strany - ať si můžou jednoduše odsunout židli a jít k dítěti nebo si odskočit
myslete na obsluhu - musí lidem donést jídlo = protáhnout se za židlemi ze všech stran
je dobré myslet i na dětské židličky, výšku stolu - aby se pod něj nevěstě vešla sukně, atd.
v rámci prostoru se všichni snaží stoly vměstnat na co nejmenší plochu a mít co největší parket - ale dopřejte hostům místo k obědu, navečer můžete stoly odebrat nebo srazit a udělat si místo na parket, až bude potřeba
nezapomeňte na místa pro kapelu / DJ nebo fotografy / kameramany - klidně jim dejte stůl někam mimo hlavní sál, ale ať si můžou chviličku sednout a mají zázemí pro své věci - samozřejmostí je dneska už i oběd
Co víc? Ideálně připravte jmenovky pro hosty, ať ví, kdo kde sedí. Obzvlášť, pokud máte hostinu před příchodem z obřadu zavřenou - otevřete ji jako novomanželé po rozbití talíře - je vážně fajn mít před hostinou vylepený zasedací pořádek v nějakém grafickém schématu. Hodně to zrychlí třeba stohlavou svatbu.
Tiskoviny připravuji do nějakého dalšího článku. Jmenovky, čísla stolů - nápady, jak toto okořenit - zasedací pořádky, atd.
Těším se, Šárka.
Commentaires