top of page

Rady od nevěst - co bych na svatbě udělala jinak?

Budu dneska docela osobní, já bych totiž na svatbě nic neměnila - měli jsme malou svatbu s nejbližšíma a kámošema. Všechno jsme si chystali sami - výzdobu, zvyky, harmonogram, fotokoutek,...A i když se něco nepovedlo, stejně to bylo skvělý!


Co se úplně nepovedlo

  • DJ (známej z časů, kdy Jarda fotil diskotéku) nám to zrušil 14 dní před svatbou. Takže jsme hráli celej den ze Spotify.

  • Ve stínu jsme měli 38 stupňů. I když jsme neměli žádný dresscode pro hosty, stejně přišli na slušňáky, no a kolem třetí odpo jsme všichni naskákali do bazénu.

  • Rodiče nám do ničeho nemluvili - byli pozvaní jako hosté. Mamka si prosadila výslužky, takže je zařídila a rozvezla. Pro mě nula práce.



Byla to spíš párty než svatba s tradicema. Je to prostě o lidech, které tam máte. O tom, jakou svatbu chcete a jak si to nastavíte v hlavě.

My se brali proto, že se milujem, že spolu chcem být napořád a být jedna rodina. A oslavit to s nejbližšíma. A to jsme si splnili.


A co by nevěsty zpětně udělaly jinak?

Prolezla jsem chaty, facebookové skupiny a vlastní zkušenosti ze svateb a dala dohromady, co teď už manželky doporučují budoucím nevěstám zvážit. Berte to prosím ve smyslu 100 lidí 100 chutí, můžete / nemusíte se v tom identifikovat. Záleží na tom, jakou máte rodinu a kamarády, co vám dovolí oddávající a provozní v místě hostiny, jaké bude počasí nebo co se pokazí během dne.

Spoustu věcí neovlivníte. Co ale máte ve své moci je to, jak k tomu přistoupíte - a jak zareagujete. Za mě počítejte s tím, že když se něco nepovede, bude z toho zábavná historka pro vnoučata ;)


Obecně:

  • Udělala bych menší svatbu - se spoustou lidí se vlastně ani nepotkáte, obzvlášť máte-li nabitý program. Pozvěte ty, co máte rádi a ušetřené peníze investujte do dovolené nebo jiných zážitků, bydlení nebo rodiny.

  • Méně programu a méně lidí - raději si moct svatbu prožít a užít v klidu než neustále lítat od aktivity k aktivitě, od stolu ke stolu a vlastně nemít čas pořádně na nic.

  • Myslete na to, ať sami jíte a pijete - najděte si čas se v klidu najíst. Jídlo budete mít skvělý, k tomu sladkej bar, dort a raut... a nakonec si dvakrát zobnete za chůze, bude vám špatně a pak toho budete litovat. Jídlo a pití jsou základ, a to od rána.

  • Sama jsem vyráběla svatební noviny, kvízy, soutěže, dárečky pro hosty a serepetičky a vlastně to potom nikdo neocenil a hodně toho zbylo. Lidem záleží na tom, aby se dobře najedli a pobavili se - medík to vážně nezachrání.

  • Míň bych plašila a stresovala se dopředu - řešila jsem serepetičky místo kvalitních dodavatelů. Rychle jsem vybrala DJ a Fotografa a pak se nimrala ve výzdobě. Dneska bych to udělal obráceně - DJ vám udělá zábavu a Fotograf vzpomínky, máte potom míň práce po celý den.

  • Byla bych víc s manželem :) Užila bych si s ním chvilku taky sama. Oba jsme lítali po všech čertech a vlastně spolu v náš den nebyli.



Obřad:

  • Ozvučení obřadu - pokud máte svatbu venku, velký otevřený prostor, hodně lidí - zvažte nějaké ozvučení. Jako fotografové to nesnášíme, protože máte mikrofony od nás a zvuk se trochu tluče, ale pokud bude ozvučení zařizovat DJ, můžeme si píchnout nahrávání k němu. Uslyší tak hosté a budete mít svoje sliby nebo povídání oddávajícího i do videa.

  • Udělala bych ho později - do 11 hodin byl strašný svišťák a o to větší stres. Je pravda, že americký styl svateb, kdy je od rána pohoda a piánko, popíjí se s družičkama a svědkama, odpo ve 3 nebo 4 hodiny je obřad, a potom párty, má něco do sebe. Tady se pořád honíme a vlastně si to ani neužijeme.


Organizace během dne

  • Chystala bych se jinde, než se sjížděli lidé - pořád za mnou někdo chodil a ptal se na zbytečnosti, neměla jsem vůbec klid. Aspoň někde ve vzdáleném pokoji s tím, že v místě svatby bude koordinátorka nebo někdo pověřený organizací.

  • Neřešte přesné časy - na harmonogramu nebo i během dne. Něco se natáhne, něco bude rychlejší a někteří by se na to mohli upnout. Působí to víc stresu než užitku.

  • Vzala bych si organizátorku - ať už svědkovou, maminku nebo družičky a nebo profesionálku. Nemyslet v daný den na všechno, rozdat úkoly a moct si dát v klidu se svědkyní šampíčko. Ale zase to nepřeorganizovat, aby se to potom netlouklo.

  • Pověřila bych speciálně jednoho člověka rozdáváním výslužek - večer potom nedělá nevěsta nic jiného, než běhá pro výslužky, stejně se na půlku lidí zapomene, výslužky zbydou, pak se to rozváží.

  • Neřešila bych ostatní - co si myslí, co by chtěli, co potřebují - ale sebe a užila si to.




Dodavatelé

  • Zvažte svůj čas vs. výsledný efekt. Co si ze svatby odnesete vy a co hosté. Často se nad spoustou dodavatelů mávne rukou, ale vlastnoručně vyrobený výsledek vás stojí spoustu času, nervů, drobných nákupů a pochůzek a výsledek nemá takový efekt jako kdyby spíš svatební den měl hladký průběh, přetékal zábavou a vy měli klidné nervy.

  • Všechny dodavatele vybírejte pečlivě - reference na webech jsou vždy pozitivní, běžte do diskuzí a facebooku, podívejte se na sítě, jak dotyční komunikují (uvolněně, konzervativně, kamarádsky, profesionálně...co vám sedí?), zavolejte si s nimi, běžte s nimi na kafe, nedávejte vždycky na doporučení - kamarádi to můžou mít jinak a vám to nemusí vůbec sednout. Potkali jste se s někým na jiné svatbě a líbil se vám? Pak si vezměte kontakt.

  • Řekněte dodavatelům, co a jak chcete - ať na to nemusíte myslet vy.

  • Oddávající - máte-li na vybranou, vezměte si někoho, kdo vám sedne.

  • Fotograf - řekněte mu dopředu na předsvatební schůzce, co chcete za fotky, co je pro vás důležité - dělaly jste si samy sladký bar? Ať vám ho vyfotí dřív, než ho lidé sní, apod. Nemusíte na to myslet ve svatební den.

  • Kameraman - pětiminutové video vás přenese zpět na svatbu včetně emocí a prožitku. Zároveň vám na rozdíl od fotek zaznamená proslovy, sliby nebo vzkazy od hostů.

  • Koordinátorka - pokud nejste organizační typ a nemáte někoho takového v rodině, opravdu ušetří starosti i čas - alespoň přes obřad po vypuknutí párty.

  • DJ - tady ideálně někoho, koho už znáte a víte, že vám trefí náladu, umí moderovat, má světla a techniku nebo prostě "jen" hraje. Řekněte mu dopředu, co a jak chcete - ať danou aktivitu vždycky uvede nebo odmoderuje a zase, vy na to nemusíte myslet.

  • Květiny - ideálně i s dopravou. Jet pro ně ve svatební den ráno je prostě otrava a honička. Vzala bych jich míň, půlka zvadla a stejně jsem potom nevěděla, co s nimi.

  • Sweet bar / Sladký koutek - ideálně s dopravou. Ať se na místě postarají i o aranžování sladkého koutku. Spojila bych to s dortem, ať mám vše sladěné a od jednoho dodavatele.



Po svatbě

  • Zaplatila bych někoho na úklid po svatbě. Tohle vážně bolelo.

  • Rozdala bych při odchodu výslužky, vyplatila DJ a ostatní dodavatele a vše okolo dopředu / hned na místě, ať je nemusím řešit po svatbě.

  • Před-domluvila rodiče nebo svědky i na úklid a na rozvoz / vracení věcí (šaty, výzdoba, fotokoutek, rozvoz výslužek, půjčené nádobí nebo další věci zabírají strašně času).

  • Vzala si na týden po svatbě dovolenou - opadne stres, přijde únava a pořád ještě nějaké úkoly spojené s předchozími body. Nezapomeňte na úřady spojené se změnou příjmení nebo rodinným stavem.

  • Líbánky bych si dala až s odstupem - ať neřeším narychlo změnu dokladů a zbytek zařizovaček. Mám pocit, že jsem byla celou dovolenou v hlavě ještě na svatbě a ani si ji neužila.


Za mě osobně doporučení - buďte trošku sobečtí, nelpěte na blbostech a zdůrazněte i ostatním, co je pro vás důležité, top priority. Užijte si svůj den na maximum.


Pro všechny, kdo dočetli - bonusový fotky z naší svatby, který dokazují, že jaký si to uděláte a jak si to užijete, je jen na vás.



Comments


bottom of page